نتایج اولیه همه پرسی استقلال کردستان عراق؛ ۹۳ درصد رای آری داد

تیتر اصلی / نتایج اولیه همه پرسی استقلال کردستان عراق؛ ۹۳ درصد رای آری دادند

نتایج اولیه همه پرسی استقلال کردستان عراق؛ ۹۳ درصد رای آری دادند

آمارهای اولیه از رسانه‌های محلی در اربیل حاکی از آن است که ۹۳ درصد شرکت کنندگان در همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق به تشکیل یک کشور مستقل، آری گفتند.
به گزارش «آمدنیوز» مقامات اقلیم کردستان عراق می‌گویند که حدود ۷۲ درصد از جمعیت پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفری واجد شرایط رأی دادن، در این همه‌پرسی شرکت کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز برآوردها از میزان مشارکت در همه پرسی استقلال کردستان عراق حاکی از حضور ۷۸ درصد واجدین شرایط در اقلیم کردستان است.
گزارش‌ها از جشن و پایکوبی در شهرهای مختلف اقلیم حکایت دارد. همچنین در کردستان ایران نیز شب گذشته مردم به شادی و پایکوبی و برافراشتن پرچم اقلیم کردستان مشغول بودند و نیروهای امنیتی در شهر مهاباد دست‌کم سه شهروند را به همین دلیل بازداشت و به محل نامعلومی منتقل کردند.
در بغداد، حیدر العبادی نخست وزیر عراق دوشنبه شب سوم مهرماه اعلام کرد که دولت مرکزی عراق درباره نتیجه همه پرسی استقلال که مخالف قانون اساسی عراق است با مقامات کردستان گفتگو نخواهد کرد. نیروهای امنیتی در برخی خیابان های کرکوک مستقر شده‌اند و مقام‌های امنیتی کرد اعلام کرده‌اند که پس از پایان رأی‌گیری رفت‌وآمد خودروها تا اطلاع بعدی در این شهر ممنوع خواهد بود.
شهر کرکوک رسما جزو اقلیم کردستان نیست، اما کردها معتقدند این شهر بخشی جدانشدنی از کردستان است و همه‌پرسی را در این شهر نیز برگزار کردند.


ترکیه و ایران به عنوان همسایگان این اقلیم با برگزاری همه‌پرسی مخالفت کرده و مرزهای هوایی خود را با اقلیم کردستان عراق بسته‌اند. ایران و ترکیه معتقدند که اگر کردهای عراق به استقلال برسند دیگر کردهای منطقه نیز تحریک می‌شوند و این تحرکات آشوبی در منطقه به راه خواهد انداخت.
همچنین دوم مهرماه نیروهای ایرانی با توپخانه مناطق کوهستانی به ویژه شش روستا در منطقه بالکایتی و حاج‌عمران استان اربیل در نزدیکی مرز ایران را مورد هدف قرار دادند و به گزارش خبرگزاری تسنیم سپاه پاسداران در حال برگزاری مانور نظامی مرحله اصلی «رزمایش امنیتی محرم» در استان‌های کردستان و آذربایجان غربی است.
در ادامه واکنش‌ها به برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق، مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه، پنجم مهرماه، با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جلسه غیرعلنی برگزار می‌کند.
سیاست‌مداران ایرانی بر این باورند که با استقلال کردهای عراق، رژیم صهیونیستی اسرائیل حضور خود را در مرزهای ایران افزایش خواهد داد و این موضوع نه‌تنها به نفع ایران نیست بلکه حتی اقلیم کردستان و کشور عراق نیز از حضور اسرائیل متضرر خواهند شد. ازسوی دیگر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه سوم مهرماه این رای گیری را “غیرقابل قبول” خواند و تهدید کرد که: “شیر (نفت) دست ماست. لحظه‌ای که شیر را ببندیم کار تمام است.”
آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل متحد هم پیش‌تر خواهان توقف این همه‌پرسی شده بودند. کاخ سفید آمریکا ۲۴ شهریور ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد واشنگتن از همه‌پرسی که دولت خودمختار کردستان قصد برگزاری آن را دارد، حمایت نمی‌کند و خواستار لغو آن است. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز دوشنبه در بیانیه‌ای از احتمال تاثیر بی ثبات کننده همه پرسی امروز در اقلیم کردستان عراق ابراز نگرانی کرد. فرانسه و بریتانیا نیز در مورد برگزاری این همه پرسی ابراز نگرانی کرده اند.
از سوی دیگر، تنها دولت رژیم صهیونیستی از همه‌پرسی اعلام استقلال عراق حمایت کرده ‌است. دولت روسیه از ابراز نظر مشخص در این باره خودداری کرده و در مورد تائید نتیجه آن نیز نظر رسمی نداده است

Comments

Popular posts from this blog

تظاهرات غارت‌شدگان مقابل دادگستری اهواز+فیلم

اعتراض مالباختگان موسسه آرمان با طبل و دهل مقابل استانداری خوزستان+۲فیلم